05 september 2017

Svalbard 19-22 aug. - Håkjerring art #98

Det var under årets Svalbardtur jeg skulle få oppleve å få en av havets giganter på kroken. Sammen med gutta i SFK-Laken og Andreas og Jonas. Første dag med fiske gav oss lite spennende fangster. Det ble mye hyse opptil 3,5kg og torsk. Første natta rigga vi opp 3 stenger for å fiske etter håkjerring. Det gikk ikke lang tid før det napper på min stang. Etter at jeg har fått på belte og sele er det jobben starter. Det svarer tung i andre enden. (300 meters dyp). Etter at jeg har fått fisken ca halvveis opp så går den av kroken. Vi agner med en hel torsk og slipper ned igjen. ca 20 minutter tar det før det er fisk på igjen. Etter en tung jobb som er som en styrketreningsøkt er fisken oppe. Ikke av de lengste, men den er feit. Med hjelp fra alle gutta får vi målt lengde og rundmål. Lengde 295cm og rundmål 178 cm. Håkjerringa får såklart friheten tilbake og svømmer langsomt ned til dypet igjen. Vi bruker formel for å beregne vekt og den blir da 323kg.


Håkjerring - Foto Andreas Næristorp


På dag 3 løsnet også fisket etter andre arter. Jeg fikk en kloskate på 1280g, og vi fikk vel etterhvert 12 flekksteinbit opp i båten, og Marius fikk den største på¨15kg+. Jeg fikk 2 stk 5,3kg og 6,9kg (ny pers). Andreas fikk kremfisken blåsteinbit som jeg fikk i fjor. Hans veide 10kg+. Siste døgnet hadde vi en god håkjerringøkt i båten. Det ble 4 stk i løpet av kort tid. Marius og Ole-Håkon fikk også sin første av arten. De to andre var det Jonas og Andreas som fikk. Største fisk på turen var det Ole-Håkon som fikk. 454kg håkjerring. Ellers så passerte også Marius 100 arter på turen. Så årets Svalbardtur ble nok en gang en gedigen suksess med masse flott fisk.


Kloskate - Foto Andreas Næristorp



Flekksteinbit - Foto Andreas Næristorp

Ingen kommentarer: